Lion Kroeze

Individuele flow veroorzaakt collectieve flow

Individuele Flow veroorzaakt collectieve Flow
 
Er zijn verschillende organisaties waarbij spiritualiteit centraal staat, gericht op het sportieve vlak. Waar de gemiddelde organisatie een basis vormt om het individu te inspireren binnen het team, heeft de wetenschap zich inmiddels verder ontwikkeld met betrekking tot de collectieve flow.
 
De gemiddelde organisatie richt zich op persoonlijke begeleiding om het karakter van een individu te sterken. Dit wordt met positivisme gebaseerd op de gedachte. Volgens hun vragen topprestaties denkkracht. Ze geven inspirerende clinics en lezingen voor trainers, coaches en teams. Deze organisaties hebben de afgelopen jaren gewerkt voor de voetbalacademies , met de missie, het bewerkstellingen van “uitzinnige vreugde” en saamhorigheid met grensverleggende sportprestaties. Het positief beïnvloeden van denkkracht heeft te maken met bezieling en aantrekkingskracht, zodat je het gewenste succes naar je toe trekt. Volgens deze organisaties een hele nieuwe benadering van mentale training in de topsport.
 
Het boek “The Secret”  is de  grondlegger van dit basisprincipe. Door positief te denken trekt het gewenste naar je toe. Prachtig fenomeen, ware het niet dat het leven vol zit met obstakels, kwetsbaarheden en / of problemen. Dat maakt het lastig om het optimale te halen.
 
Om individuele flow te ontwikkelen, bezit de sporter een gezonde dosis zelfkennis en hij / zij is bewust van zijn talenten en kent zijn tekortkomingen. Laten we reëel blijven want we willen van elke bijvoorbeeld FC Twente speler het perfecte spel zien en ervaren. In de realiteit is dit afhankelijk van de omgeving bestaande uit vele factoren. Flow betekent eigenlijk in dit geval boven je eigen capaciteiten uitstijgen. Uit ervaring weten we dat dit niet elke week lukt maar collectieve flow zou een team kunnen optimaliseren, als team boven jezelf uitstijgen.
 
Collectieve flow gaat uit van belangeloze empathie en het handelen wat daaruit voort komt. Met andere woorden, het team is betrokken bij elke medespeler en kent de door de trainer gegeven opdracht. Wanneer een speler, om welke reden dan ook, niet in staat is om deze opdracht optimaal uit te voeren, dan kan een medespeler dit opvangen. Uiteraard zijn er voldoende spelers die dit van nature al in zich hebben maar dit kan collectief getraind worden.
 
De trainer mag  van een topvoetballer verwachten dat een speler op meerdere posities goed presteert. Zeker met de huidige salarissen wat geen Balkenende norm kent. Wanneer de speler op drie linies zijn empathische kennis op gaat doen dan weet hij / zij wat de opdracht inhoudt en dat heeft een direct verband met het werken voor je medespelers. Dit valt dus te leren en is niet per definitie een natuurfenomeen. De kracht van de werklust met een vleugje teamspirit op een bewust niveau. 
 

All rights belong to its author. It was published on e-Stories.org by demand of Lion Kroeze.
Published on e-Stories.org on 01/17/2011.

 
 

Comments of our readers (0)


Your opinion:

Our authors and e-Stories.org would like to hear your opinion! But you should comment the Poem/Story and not insult our authors personally!

Please choose

Previous title Next title

More from this category "Thoughts" (Short Stories in dutch)

Other works from Lion Kroeze

Did you like it?
Please have a look at:


Beestenmarkt - Lion Kroeze (Mystery)
Amour fourbe - Linda Lucia Ngatchou (General)